contes a la vora de l´hort

SON HISTORIETES INSPIRADES EN LA NATURA I LA SEVA VIDA QUOTIDIANA, INTENTANT DESPERTAR A L´OIENT UNA CERTA INQUIETUD EN ENTENDRE MILLOR ALS SEUS HABITANTS, I SABER RESOLDRE ELS SEUS PROBLEMES, CREANT UN DIÀLEG FINAL PER DEBATRE EL TEMA TRACTAT AL MATEIX CONTE



dimecres, 22 de gener del 2014

LA MÀGIA DELS CONTES DEL JOAN



CONTES DEL JOAN


On neixen els contes del JOAN

Sempre quan era petit, al meu fill Guillem li explicava contes que llegia d´un llibre on n´hi havia molts, però com per llegir havia de tenir la llum encesa al acabar no hi havia manera de que li entrés la son.

Llavors vaig optar per inventar-me’ls, li deia al Guillem que tries tres animals diferents i amb aquests muntava la meva historieta.

Sempre em deia, “sobretot papa que acabin be, sinó desprès hi somniaré tota la nit”, això encara em donava una  mica més de feina, ja que molts cops la narració en si tenia situacions que feien patir una mica, potser per captar l´atenció, o ves a saber perquè, però al final tots quedaven feliços.

Molts cops creia que em quedaven molt be, per això o potser per allò que diuen que en la vida has de tenir un fill plantar un arbre i escriure un llibre, i com que les dues primeres ja les havia fet vaig decidir-me a fer la tercera escrivint els contes.


Què són els contes del JOAN

Els contes són el fruit del neguit de voler plasmar una sèrie de inquietuds en el fet de poder fer arribar a tothom el que jo crec que és molt important.

Tant el respecte per la natura com el fet d´esbrinar coses i circumstàncies pròpies de la vida mateixa, són el rerefons de tots i cadascun dels contes.

Mitjançant els protagonistes de cada historieta, tal i com feia cada nit amb el meu fill, m´agradaria que tots els que els escolten pugin tenir un bon somni, i que l´endemà estiguin plens de una sèrie de inquietuds i de satisfaccions alhora, saben realment el que està i perquè està ben fet.



Significat i finalitat dels contes:

El significat dels contes no és ni més ni menys que muntar una sèrie d´historietes basades en fets inventats en els que els seus protagonistes són animals, tots donant unes lliçons de respecte, companyerisme i manera de saber estar en cada situació.


Objectius dels contes

Introduir als infants i altres oïdors en el món del respecte per la natura i els seus habitants.

Reforçar el coneixement de la importància de tots i cadascun dels habitants de la natura.

Treballar individual o col·lectivament en l´estudi de la manera de viure de l´animaló protagonista de cada història.

Reforçar els valors que hi ha en el rerefons de cada història.

Promoure un debat sobre les diferents qüestions exposades al final de cada conte, i a partir dels dubtes i curiositats dels oients.


Edats als que van destinats

L´edat ideal dels alumnes per a què les narracions siguin profitoses és de 8 a 12 anys.

Malgrat això, es poden fer adaptacions més senzilles per a infants més menuts, i també altres per persones adultes.


Com narrar els contes

Els contes cal contar-los amb la intensitat que correspon als temes tractats, no tant sols per la narració en si, sinó també pel significat en el rerefons i que tenen amb el seu especial caràcter didàctic.

En el que fa als “Contes a la vora de l´hort”, sempre cal explicar primer el conte inicial “el grill Pubill”, ja que aquest és el que introdueix la ubicació de la resta dels contes, i fa de pròleg per situar-nos dins de l´entorn de totes les situacions que ens trobarem en els altres contes, desprès podem explicar-ne qualsevol altre.


Com són els contes del JOAN

Són històries de situacions viscudes per diferents animals que podem trobar al nostre voltant, i que mitjançant una sèrie de aventures, podrem esbrinar més característiques de la seva manera de viure, així com la importància que tenen en l´equilibri de la natura.


Com interpretar els contes del JOAN

La manera d´interpretar els contes depèn del moment en que els contem, així com la predisposició dels oients.

Tot això ho veurem més detalladament en els apartats següents.


On representar els contes del JOAN

Aquests contes poden explicar-se a l´escola, de cara als alumnes per poder tractar diferents temes existents en la convivència amb els companys, com en la vida normal quotidiana que es poden trobar en el dia dia tant del present com del futur.

També podem explicar-los als nostres fills abans d´anar a dormir, o a qualsevol hora que els trobem predisposats a escoltar-nos amb la atenció que requereixen.

Podem aprofitar festes d´aniversari o dates assenyalades en les que hi hagi bastant gent, per entre tots entrar en el diàleg del final dels mateixos.

La narració també pot fer-se en reunions, en les que no cal que hi hagi tant sols canalla, sinó que la mateixa gent gran podem arribar a fer una anàlisi del contingut dels mateixos.


Predisposició d´infants o oïdors

Contes de vora l’hort és un recull de contes inspirats en la vida de diferents habitants de la natura, intentant despertar l’interès sobre la importància dels mateixos i crear un diàleg sobre la seva existència.

Tots els contes tenen elements comuns com són els personatges principals i l’hort, on es desenvolupa l’acció.

D’una forta càrrega didàctica, són contes que conviden a la reflexió sobre el paper que tenen dins la natura tots i cadascun dels animals.

El treball a realitzar al voltant dels contes, no tant sols és a l´hora d´escoltar-los i debatre les preguntes posteriors, sinó tant la feina anterior d´esbrinament de tot plegat, com els treballs posteriors de comprensió i coneixement en tots els sentits.


Feina abans de narrar els contes

Predisposar els nens i les nenes a saber interpretar els contes.

Veure dibuixos i fotografies dels diferents animalons protagonistes dels contes a narrar, així com del seu hàbitat.

Realitzar dibuixos sobre la manera de viure de cada animaló, així com de l´entorn en el que l’ubicarien.

Aprendre diferents aspectes de la vida dels animalons que seran protagonistes dels contes que es narraran.

És recomanable que els oients coneguin una mica l´argument dels contes, per desprès poder opinar sobre ells.

Conscienciar els infants la seva capacitat de fer preguntes sense vergonya, ja que aquesta és la única manera de poder esbrinar els dubtes.

Explicar als nens i nenes que cal escoltar els contes en silenci per poder seguir el fil de la història, així com per entendre el rerefons.


Feina desprès de narrar els contes


Àrea de comprensió:

Estudi de tot l’aprés en la narració dels contes.

Debat sobre les conclusions establertes.

Comparar la idea que tenien abans de la narració amb la que tenen desprès, mitjançant diàleg, dibuixos, expressions,...

Trobar definicions a totes les situacions viscudes pels protagonistes.

Esbrinar el rerefons de la narració.

Buscar alternatives als problemes dels protagonistes.

Trobar la interpretació del conte en el que fa referència a la narració.

Reforçar el respecte envers la natura en referència a la narració.

Esbrinar la solució per part dels humans per poder millorar les malifetes realitzades sobre la natura...

Intentar trobar opcions col·lectives per substituir la manera d´obrar dels protagonistes.


Àrea de música:

Buscar cançons relacionades amb els contes i els seus protagonistes, i cantar-les.

Buscar entonacions musicals segons els sons característics de cada protagonista del conte i intentar reproduir-los amb instruments musicals o casolans que tinguin a l´abast.

Barrejar cançons amb els sons dels diferents animalons.

Fer música amb sorolls escoltats a la natura i produïts per diferents animalons...


Àrea de plàstica:

Proposeu que cada nen o nena faci un dibuix dels animalons protagonistes segons la seva imaginació, així com l´entorn que ells s´imaginen, utilitzant colors i formes segons cadascú, per comentar-los i penjar-los a la paret de la classe, o de la seva habitació.

Realitzar dibuixos sobre la manera de viure de cada animaló, així com de l´entorn en el que l’ubicarien.

Fer una representació de l’hàbitat dels protagonistes del conte en el mateix moment, com si d’un hort es tractés.

Fer figures dels protagonistes mitjançant productes (plastilina, fang,...).

Realització d´obres de teatre espontànies on els protagonistes siguin els habitants de l´hort.

Fer disfresses per Carnaval dels diferents animalons (a triar).

Imitació de gestos i sorolls produïts pels diferents animalons...


Àrea de llengua:

Estudi dels diferents noms dels animals i buscar-li  sinònims o maneres d´anomenar-los.

Fer converses entre els nens i nenes interpretant els animalons protagonistes del conte, i transformar la narració segons la seva idea.

Fer o buscar rodolins sobre els animalons del conte.

Intentar que els nens i nenes escriguin i pronunciïn els sorolls dels animals segons la seva manera de sentir-los, i que ho expliquin a la seva manera...

Buscar noms dels protagonistes en diferents idiomes, així com del seu espai vital, i intentar esbrinar de quin idioma es tracta, i del seu origen.


Altres:

Sortides de camp per realitzar estudis de visualització dels diferents animalons, així com el seu habitat natural, comparant-lo amb l´entorn adequat i possible.

Visualització de l´hort de l´escola, de casa o del veí, per poder-hi trobar els diferents animalons, així com estudiar el lloc on podrien ubicar-los  en el mateix.

Fer treballs de comparació de la vida de cada animaló amb la vida dels humans (individuals i col·lectius).

Trobar cançons, dites, anècdotes, pel·lícules..., que puguin tenir protagonistes dels contes o relacions amb les preguntes finals.


Àrees didàctiques a tractar amb els oïdors

Les àrees didàctiques són múltiples, a part de les descrites abans, també pot fer-se qualsevol mena de treball o de feina afegida que veiem que pugi ser d´interés per els oïdors, sempre pensant en que tot el que en podem treure, no deixa de ser una feina molt constructiva per potenciar les finalitats que realment tenen aquests contes.





                                                                JOAN



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada