CONTES
DEL JOAN
On
neixen els contes del JOAN
Sempre
quan era petit, al meu fill Guillem li explicava contes que llegia d´un llibre
on n´hi havia molts, però com per llegir havia de tenir la llum encesa al
acabar no hi havia manera de que li entrés la son.
Llavors
vaig optar per inventar-me’ls, li deia al Guillem que tries tres animals
diferents i amb aquests muntava la meva historieta.
Sempre
em deia, “sobretot papa que acabin be, sinó desprès hi somniaré tota la nit”,
això encara em donava una mica més de
feina, ja que molts cops la narració en si tenia situacions que feien patir una
mica, potser per captar l´atenció, o ves a saber perquè, però al final tots
quedaven feliços.
Molts
cops creia que em quedaven molt be, per això o potser per allò que diuen que en
la vida has de tenir un fill plantar un arbre i escriure un llibre, i com que
les dues primeres ja les havia fet vaig decidir-me a fer la tercera escrivint
els contes.
Què
són els contes del JOAN
Els
contes són el fruit del neguit de voler plasmar una sèrie de inquietuds en el
fet de poder fer arribar a tothom el que jo crec que és molt important.
Tant
el respecte per la natura com el fet d´esbrinar coses i circumstàncies pròpies
de la vida mateixa, són el rerefons de tots i cadascun dels contes.
Mitjançant
els protagonistes de cada historieta, tal i com feia cada nit amb el meu fill,
m´agradaria que tots els que els escolten pugin tenir un bon somni, i que
l´endemà estiguin plens de una sèrie de inquietuds i de satisfaccions alhora,
saben realment el que està i perquè està ben fet.
Significat
i finalitat dels contes:
El
significat dels contes no és ni més ni menys que muntar una sèrie d´historietes
basades en fets inventats en els que els seus protagonistes són animals, tots
donant unes lliçons de respecte, companyerisme i manera de saber estar en cada
situació.
Objectius
dels contes
Introduir
als infants i altres oïdors en el món del respecte per la natura i els seus
habitants.
Reforçar
el coneixement de la importància de tots i cadascun dels habitants de la
natura.
Treballar
individual o col·lectivament en l´estudi de la manera de viure de l´animaló protagonista
de cada història.
Reforçar
els valors que hi ha en el rerefons de cada història.
Promoure
un debat sobre les diferents qüestions exposades al final de cada conte, i a
partir dels dubtes i curiositats dels oients.
Edats
als que van destinats
L´edat ideal dels alumnes per a què les narracions
siguin profitoses és de 8 a 12 anys.
Malgrat això, es poden fer adaptacions més
senzilles per a infants més menuts, i també altres per persones adultes.
Com
narrar els contes
Els
contes cal contar-los amb la intensitat que correspon als temes tractats, no
tant sols per la narració en si, sinó també pel significat en el rerefons i que
tenen amb el seu especial caràcter didàctic.
En
el que fa als “Contes a la vora de l´hort”, sempre cal explicar primer el conte
inicial “el grill Pubill”, ja que aquest és el que introdueix la ubicació de la
resta dels contes, i fa de pròleg per situar-nos dins de l´entorn de totes les
situacions que ens trobarem en els altres contes, desprès podem explicar-ne
qualsevol altre.
Com
són els contes del JOAN
Són
històries de situacions viscudes per diferents animals que podem trobar al
nostre voltant, i que mitjançant una sèrie de aventures, podrem esbrinar més
característiques de la seva manera de viure, així com la importància que tenen
en l´equilibri de la natura.
Com
interpretar els contes del JOAN
La
manera d´interpretar els contes depèn del moment en que els contem, així com la
predisposició dels oients.
Tot
això ho veurem més detalladament en els apartats següents.
On
representar els contes del JOAN
Aquests
contes poden explicar-se a l´escola, de cara als alumnes per poder tractar
diferents temes existents en la convivència amb els companys, com en la vida
normal quotidiana que es poden trobar en el dia dia tant del present com del
futur.
També
podem explicar-los als nostres fills abans d´anar a dormir, o a qualsevol hora
que els trobem predisposats a escoltar-nos amb la atenció que requereixen.
Podem
aprofitar festes d´aniversari o dates assenyalades en les que hi hagi bastant
gent, per entre tots entrar en el diàleg del final dels mateixos.
La
narració també pot fer-se en reunions, en les que no cal que hi hagi tant sols
canalla, sinó que la mateixa gent gran podem arribar a fer una anàlisi del
contingut dels mateixos.
Predisposició
d´infants o oïdors
Contes de vora
l’hort és un
recull de contes inspirats en la vida de diferents habitants de la natura,
intentant despertar l’interès sobre la importància dels mateixos i crear un
diàleg sobre la seva existència.
Tots
els contes tenen elements comuns com són els personatges principals i l’hort,
on es desenvolupa l’acció.
D’una
forta càrrega didàctica, són contes que conviden a la reflexió sobre el paper
que tenen dins la natura tots i cadascun dels animals.
El
treball a realitzar al voltant dels contes, no tant sols és a l´hora
d´escoltar-los i debatre les preguntes posteriors, sinó tant la feina anterior
d´esbrinament de tot plegat, com els treballs posteriors de comprensió i
coneixement en tots els sentits.
Feina
abans de narrar els contes
Predisposar
els nens i les nenes a saber interpretar els contes.
Veure
dibuixos i fotografies dels diferents animalons protagonistes dels contes a
narrar, així com del seu hàbitat.
Realitzar
dibuixos sobre la manera de viure de cada animaló, així com de l´entorn en el
que l’ubicarien.
Aprendre
diferents aspectes de la vida dels animalons que seran protagonistes dels
contes que es narraran.
És
recomanable que els oients coneguin una mica l´argument dels contes, per
desprès poder opinar sobre ells.
Conscienciar
els infants la seva capacitat de fer preguntes sense vergonya, ja que aquesta
és la única manera de poder esbrinar els dubtes.
Explicar
als nens i nenes que cal escoltar els contes en silenci per poder seguir el fil
de la història, així com per entendre el
rerefons.
Feina
desprès de narrar els contes
Àrea de comprensió:
Estudi
de tot l’aprés en la narració dels contes.
Debat
sobre les conclusions establertes.
Comparar
la idea que tenien abans de la narració amb la que tenen desprès, mitjançant
diàleg, dibuixos, expressions,...
Trobar
definicions a totes les situacions viscudes pels protagonistes.
Esbrinar
el rerefons de la narració.
Buscar
alternatives als problemes dels protagonistes.
Trobar
la interpretació del conte en el que fa referència a la narració.
Reforçar
el respecte envers la natura en referència a la narració.
Esbrinar
la solució per part dels humans per poder millorar les malifetes realitzades
sobre la natura...
Intentar
trobar opcions col·lectives per substituir la manera d´obrar dels
protagonistes.
Àrea de música:
Buscar
cançons relacionades amb els contes i els seus protagonistes, i cantar-les.
Buscar
entonacions musicals segons els sons característics de cada protagonista del
conte i intentar reproduir-los amb instruments musicals o casolans que tinguin
a l´abast.
Barrejar
cançons amb els sons dels diferents animalons.
Fer
música amb sorolls escoltats a la natura i produïts per diferents animalons...
Àrea de plàstica:
Proposeu
que cada nen o nena faci un dibuix dels animalons protagonistes segons la seva
imaginació, així com l´entorn que ells s´imaginen, utilitzant colors i formes
segons cadascú, per comentar-los i penjar-los a la paret de la classe, o de la
seva habitació.
Realitzar
dibuixos sobre la manera de viure de cada animaló, així com de l´entorn en el
que l’ubicarien.
Fer
una representació de l’hàbitat dels protagonistes del conte en el mateix moment,
com si d’un hort es tractés.
Fer
figures dels protagonistes mitjançant productes (plastilina, fang,...).
Realització
d´obres de teatre espontànies on els protagonistes siguin els habitants de
l´hort.
Fer
disfresses per Carnaval dels diferents animalons (a triar).
Imitació
de gestos i sorolls produïts pels diferents animalons...
Àrea de llengua:
Estudi
dels diferents noms dels animals i buscar-li
sinònims o maneres d´anomenar-los.
Fer
converses entre els nens i nenes interpretant els animalons protagonistes del
conte, i transformar la narració segons la seva idea.
Fer
o buscar rodolins sobre els animalons del conte.
Intentar
que els nens i nenes escriguin i pronunciïn els sorolls dels animals segons la
seva manera de sentir-los, i que ho expliquin a la seva manera...
Buscar
noms dels protagonistes en diferents idiomes, així com del seu espai vital, i
intentar esbrinar de quin idioma es tracta, i del seu origen.
Altres:
Sortides
de camp per realitzar estudis de visualització dels diferents animalons, així
com el seu habitat natural, comparant-lo amb l´entorn adequat i possible.
Visualització
de l´hort de l´escola, de casa o del veí, per poder-hi trobar els diferents
animalons, així com estudiar el lloc on podrien ubicar-los en el mateix.
Fer
treballs de comparació de la vida de cada animaló amb la vida dels humans
(individuals i col·lectius).
Trobar
cançons, dites, anècdotes, pel·lícules..., que puguin tenir protagonistes dels
contes o relacions amb les preguntes finals.
Àrees
didàctiques a tractar amb els oïdors
Les
àrees didàctiques són múltiples, a part de les descrites abans, també pot
fer-se qualsevol mena de treball o de feina afegida que veiem que pugi ser
d´interés per els oïdors, sempre pensant en que tot el que en podem treure, no
deixa de ser una feina molt constructiva per potenciar les finalitats que
realment tenen aquests contes.
JOAN
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada